Watersnood in Doboj-Bosnie 2 - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu Watersnood in Doboj-Bosnie 2 - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

Watersnood in Doboj-Bosnie 2

21 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Beste vriend en/of donateur van Make Sense!

Met pijn in ons hart moeten we meedelen dat we komend weekend niet richting Doboj (Bosnië) zullen vertrekken. Althans, nog niet!

Ons hart zegt "gaan", maar...
Gezien de recente overstromingen en aardverschuivingen, de enorme verwoestingen en tekort aan alles, is vertrekken naar het rampgebied nu niet verstandig. Ons gevoel zegt "gaan!", ons verstand heeft besloten om de reis uit te stellen.

Nog afgezien van de gevaren voor landmijnen die door de modderstromen verplaatst zijn, onze eigen veiligheid en de emotionele gevolgen die zo'n reis met zich meebrengt, is het ook nog maar de vraag of we kunnen beschikken over de benodigde bouwmaterialen. Daarnaast stuwt deze watersnood de prijzen ook nog eens op dus komen we ook financieel in de problemen.

In september vertrekken we alsnog!
Maar... Make Sense! laat zich niet uit het veld slaan. We gaan zeker! Na een spoedbijeenkomst met alle vrijwilligers is besloten om niet dit weekend te vertrekken, maar vermoedelijk in september. We hopen dat de situatie in Doboj dan enigszins is gestabiliseerd en dat we dan ook kunnen doen waar we voor komen: een huis bouwen.

Meriam gaat dit weekend wél!
Ondanks dat gisteravond besloten is om niet met de volledige ploeg die kant op te gaan, vertrekt onze voorzitter Meriam Verhoef dit weekend wél richting Doboj. Ze wil met eigen ogen zien hoe het daar nu is en hoe het gaat met de gezinnen waar we ons de afgelopen 8 jaar voor hebben ingezet.

Hoe is het met al onze bekenden daar?
Een triest bericht heeft ons inmiddels al bereikt; Oma Skula is afgelopen week omgekomen tijdens de overstromingen. Maar Meriam wil ook heel graag weten hoe het met de 8 jarige Bozidar is, en met de familie Gojic. Hoe gaat het met de familie van Dean en met Zele en Mira en alle andere mensen die we de afgelopen jaren in Bosnië hebben leren kennen?

Als het Meriam lukt om af en toe verbinding te kunnen maken met het internet, dan zal ze komende week verslag doen van haar ervaringen via deze site.

Geef gul! Iedere euro gaat naar de mensen in Doboj
Het mag duidelijk zijn. De situatie in Bosnië is dramatisch. Er bereiken ons berichten van massagraven en corruptie; van criminaliteit en honger; van ziektes en groot verdriet. Net als in de oorlog van 1992-1995. Doboj is terug bij af. Net als bijna 20 jaar geleden...

Is september vertrekken we dus alsnog om het huis van Branko te bouwen. En ook om te helpen met de wederopbouw na deze watersnood. We hebben dus nog wat extra tijd om geld in te zamelen. Want ze hebben het nodig. Zeker nu! Stort een bijdrage op NL69 RABO 012.79.90.313, t.n.v. Stichting Make Sense! te Utrecht. Als je wilt dat je bijdrage ten goede komt aan de gevolgen van de watersnood, doe het dan o.v.v. watersnood. Al onze vrijwilligers betalen hun eigen reis- en verblijfkosten in en naar Bosnië, dus iedere euro gaat naar de slachtoffers.

We houden je op de hoogte.

• 21 Mei 2014 - 14:32

Riet Lenting:

Dit besluit is ongetwijfeld een moeilijke beslissing geweest maar wel verstandig
    Ik wens Meriam een voorspoedige reis

• 21 Mei 2014 - 19:42

Wilma:

Jullie hebben een juiste beslissing genomen.
    Ik wens Meriam een voorspoedige reis toe en hoop dat ze met goede berichten terug naar huis komt!
    Liefs, Wilma