Het dak is dicht! - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu Het dak is dicht! - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

Het dak is dicht!

Door: Meriam en Nienke

25 September 2014 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Vandaag leek een makkie te worden van te voren, maar het was toch een pittig dagje. Het was een hele hoop gepas en gemeet en dat kost toch veel meer tijd dan we eerder gedacht hadden.
Omdat we dachten dat de planning het toeliet, gingen Nienke en Meriam andere dingen doen in de ochtend. Een kapotte auto-airco laten maken bij de garage, op kraamvisite bij Viktor van Anita van Prijateljska Kuca (het kindertehuis in Doboj), boodschappen gedaan voor de Mudhouse familie, getankt, pijnstillers gekocht bij een apotheek onderweg voor de mensen met hoofdpijn (nee, dat komt niet door de drank want we liggen de hele week al om 10 uur op bed met een minimale hoeveelheid alcohol). Alles bij elkaar toch een ochtendvullend programma, we waren pas om half 1 bij de bouw waar de jongens al aardig gevorderd waren. Maar er waren nog wel wat zorgen of we vandaag ver genoeg zouden komen om morgen het dak helemaal klaar te krijgen.
Iedereen had z’n eigen specialisme en bikkelde behoorlijk door. De grappen en grollen werden wat venijniger en soms wisten mensen even de oplossing voor de technische problemen niet, zagen ze het even niet meer, maar gelukkig komen we er altijd uit. Er zat veel tegen… Het begon al met Hennie die z’n klusschoenen vergeten was, verf die (weer) op was (tot 2 keer toe), stroom die uitviel, nog een flinke bui aan het einde van de dag en als klap op de vuurpijl een gigantisch ongeluk waardoor we in eerste instantie niet bij ons slaaphuis konden komen. Gelukkig kwam Dickie ons ophalen en zitten we nu allemaal weer veilig thuis. En zojuist, tijdens het typen, hoorde ik dat we morgen (weer) een makkelijk dagje krijgen en is de stemming weer opperbest.
Over de watersnood van mei en de huidige stand van zaken… Er is veel gebeurd, een groot deel van de winkels zijn weer terug, veel mensen zijn druk bezig om hun huis weer bewoonbaar te maken. Helaas zijn er ook veel persoonlijke tragedies. Juist de kleine winkeltjes die het al moeilijk hadden hebben het niet gered om alles helemaal opnieuw op te bouwen. Sommige mensen zijn te snel aan de slag gegaan met stucen en daar valt het al weer van de muur. Sommigen hebben weliswaar geld van de gemeente gekregen om de muren op te knappen en nieuwe kozijnen te kopen, maar je moet ook wel de hele inboedel kopen natuurlijk! Aan de vuile strepen op de huizen zie je hoe hoog het water heeft gestaan. Op sommige plekken boven de eerste verdieping op andere tot enkelhoog, maar dat betekent wel nieuwe vloerbedekking. Overal staan de ramen open om de huizen te laten drogen, wat door de slechte zomer extra lang duurt. Kortom, kleine persoonlijke rampjes. Maar als je heel snel door de stad heen rijdt ziet het er best wel OK uit!
Helaas moeten we na vandaag al eerder afscheid nemen van Danny en Nardie. Zij vertrekken morgenvroeg alweer richting Nederland. Extra jammer voor Danny want hij viert zijn verjaardag morgen grotendeels in de auto. En dat is niet het enige. Morgen aan het einde van de dag vieren we feest om de bouwplaats. Een BBQ met Branko en Zoran en alle anderen die geholpen hebben met de bouw van hun nieuwe huis. Er staat zelfs al een grote party tent klaar voor het geval het morgen gaat regenen. Branko en Zoran hielpen met het opzetten van de tent. Een mooi plekje voor het opzetten van de tent was nog lastig omdat het terrein erg schuin loopt. Toen bleek dat er een boom enigszins in de weg stond, was verplaatsen van de tent geen optie, maar werd de boom omgezaagd… Tja, ook dat is Bosnië….

• 25 September 2014 - 21:09

Marielle:

Jemig zeg, wat een dag! Trots op jullie doorzettingsvermogen. Nog ff bikkelen en dan lekker bbq. Liefs!

• 25 September 2014 - 21:44

Petra:

Ongelooflijk wat gaan jullie hard. Veel plezier morgen bij de bbq, maak er een leuk feestje van. X

• 26 September 2014 - 00:13

Carla:

Hoi stuntmannen,en andere bezige bijen,

Allereerst Danny gefeliciteerd met je verjaardag xx

Er is weer super hard gewerkt maar het resultaat mag er WEER zijn ondanks alle tegenslagen
    Het dak is wel hoog en steil knap dat jullie daar op konden werken.

Op na de laatste dag nog veel klusplezier

Enne vergeten jullie niet te zingen voor Danny

Groetjes
    Xx

• 26 September 2014 - 06:00

Wilma:

Ondanks een beetje tegenslag zijn jullie er weer voor gegaan. Geweldig wat jullie in zo'n korte tijd weer hebben gedaan. Heel veel succes deze laatste dag en geniet van de BBQ vanavond!
    Liefs, Wilma

• 26 September 2014 - 15:29

Dick,:

Tsjonge jonge, wat hebben jullie gebuffeld, en dan ook nog met dat K-weer. Ik zal nooit meer zeuren als het 35 graden is. Nu nog even nagenieten, want morgen weer de hele dag in de auto. Heel veel plezier vanavond en een goede reis terug, pas op dat je niet in slaap valt achter het stuur.
    Nog iets van die mensen uit de drukkerij gehoord? Ik hoor het graag.

Groetjes, Nell en Dick

• 26 September 2014 - 19:58

Frieda:

Hoi allemaal,

Volgens mij was het weer bloed, zweet en (misschien tijdens de bbq) tranen. Het is wederom gelukt. Geweldig!!! Slaap lekker straks en doe voorzichtig morgen. Liefs en x