Watersnood in Doboj-Bosnie - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu Watersnood in Doboj-Bosnie - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

Watersnood in Doboj-Bosnie

17 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

De laatste dagen bereiken ons verschrikkelijke berichten uit Doboj. Er is woensdag en donderdag in 2 dagen net zoveel regen gevallen als anders in 3 maanden. Gevolg is dat de rivier is overstroomd, dijken zijn weggeslagen en daarmee de stad Doboj volledig onder water is gelopen. Het water staat op sommige plekken 5 meter hoog. Alle winkels, openbare voorzieningen, huizen zijn onder water gelopen. Er is geen stroom. Het water begint nu te zakken. Men is bang voor wat ze straks gaan aantreffen. Mensen die niet op tijd hebben kunnen vluchten...

Wat hierna gaat komen is wellicht nog erger dan wat er nu aan de hand is. De oogsten zijn mislukt, veestapel is verdronken, mijnen gaan op drift, veel mensen zijn voor de 2e keer in hun leven alles kwijt.

Wilt u wat doen? Doneer op rekeningnummer: NL69 RABO 012.79.90.313

Wij zorgen dat uw geld goed besteed gaat worden. Het plan is om vrijdag 23 mei met een groep vrijwilligers te vertrekken naar Doboj. Om een huis te bouwen voor Branko. We hebben dinsdagavond een spoedvergadering en dan kijken we, afhankelijk van de berichten uit Doboj, wat we gaan doen.

Ons plan is nog steeds om het huis te bouwen, de update uit bosnie zal leren of dat ook mogelijk is.

Hier een link naar een filmpje van Doboj:

www.bbc.com/news/world-africa-27439139