we zijn begonnen! - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu we zijn begonnen! - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

we zijn begonnen!

Door: Make Sense!

22 Mei 2011 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Vanochtend vroeg opgestaan en om 7 uur vertrokken naar het huis van Dean. We zijn daar met z'n allen naar toe gegaan zodat iedereen dat project kon zien. De maistors (Bosnische vakmannen) waren al druk bezig met de voorbereidingen. Wij hebben de groep opgesplitst. Arie, Rochelle, Sjaak, Frieda, Mijntje en Carla bleven op dit project en de rest ging naar de familie Aleksic om het dak van het huis te vervangen.

Toen we daar aan kwamen was het oude dak er al af, dus dat was mooi, konden we gelijk beginnen. Latjes verven, balken zagen, plastic voor de ramen waar geen ramen in zaten zodat de komende onweersbuien niet naar binnen konden regenen. Overigens is het de hele dag al mooi warm, maar broeierig weer.
Johan, Cees, Danny, Andre, Riny en Renate gingen daar aan de slag.

Na wat overleg gingen Nardie, John en Jeroen met Marlies mee om bij het Kinderhuis iets aan de afwatering te doen, want nu loopt tijdens een regenbui het hele terras en de rest van het land vol met een laag modder.
Meriam was vliegende kiep en ging dan weer eens latjes schilderen, dan weer materialen halen dan weer de voorraad water en limonade aanvullen en fruit brengen. De temperatuur liep inmiddels hoog op.

Op beide projecten werd door de bewoners, de buren en familie driftig mee geholpen, wat leuke gesprekken, miscommunicatie en een hoop plezier ten gevolg had.

Bij het project van Dean waren ze vanmiddag rond een uur of 3 al zo ver dat de metselaars nog maar net over de gemetselde stenen heen konden kijken. Bij het dakproject gingen vanmiddag de eerste gezaagde en geschilderde palen het dak op en de afwateringsmannen zijn al de hele middag druk met inventariseren wat de mogelijkheden zijn om de drainage te verbeteren. Kortom, de start is goed verlopen en we kunnen als iedereen straks thuis komt, moe maar voldaan terug kijken op de eerste werkdag.

Tot snel weer!

• 22 Mei 2011 - 14:59

Tim Van Elteren:

Beste Frieda en Jeroen,
    Blij te lezen dat jullie goed zijn aangekomen. Op zondagmorgen om 7 uur aan 't werk!!! Dat is iets anders dan uitslapen. Als jullie terug zijn heb ik ook nog wel wat klusjes. Morgen als we iets meer weten schrijf ik wel weer.

Ma en Pa

• 22 Mei 2011 - 15:12

Judith:

Djesba,
    Wat fijn om al zo snel het verslag te lezen!
    Klus ze, en meiden vergeet niet julie Bosnisch te gebruiken :)
    Liefs Judith

• 22 Mei 2011 - 15:49

Bert:

Now we are talking..... en nu ga ik het missen. Ik lees het al, het gaat weer lukken. Geniet er maar goed van en vooral van het lekkere eten van Renate. gr.

• 22 Mei 2011 - 16:01

Dorathé:

Wat geweldig om te lezen dat het weer gaat lukken. Niet te geloven hoe snel het gaat met het bouwen en het dak. En super belangrijk, jullie hebben lol. Zet hem op en ik ben zo trots als een pauw wat jullie daar al neergezet hebben. Lieve groet, Dorathé

• 22 Mei 2011 - 16:32

Koosenco:

Hoi. Frieda Jeroen en allemaal die aan
    Het werk zijn fijn dat het lekker gaat
    En dat jullie het leuk hebben met
    Elkaar hier gaat het ook goed gaan
    Jullie 's,avonds nog wat doen of zijn
    Juillie te moe dat juillie lekker op tyd
    Naar bed gaan werk ze nog lekker.
    Je vader en moeder

• 22 Mei 2011 - 18:13

Michel En De Kids:

Hallo mama (en de anderen),
    Goed bezig met zijn allen. Het zijn weer mooie projecten. Ben toch wel jaloers. De kids missen mama wel een beetje, maar zoals Pleun zei, het is wel voor een goed doel. We blijven jullie volgen. Groetjes van hier.
    Succes. Felix, Pleun, Imme, Pepijn en Michel