We zijn begonnen - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu We zijn begonnen - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

We zijn begonnen

Door: Make Sense!

09 Mei 2010 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Nadat iedereen gisteren veilig is aan gekomen hebben we elkaar bijgepraat over de projecten en een taakverdeling gemaakt. Daarna hebben we erg gezellig gegeten in een restaurant in het bos.

Vanochtend hebben we de cameraploeg van de EO opgehaald en zijn we samen met Marlies naar het project gereden.
De EO is met ons mee om een reportage te maken voor het programma "Holland helpt" onderweg zijn we een aantal keer gestopt zodat ze ons konden filmen. Toen we bij het project kwamen waren gelukkig de aannemer en de vrachtwagen met materialen al geariveerd JIPPIE!!! Het gezin waar we de woning voor uitbreiden bestaat uit man, vrouw en 2 kleine kinderen. Zij waren erg overdonderd door alle mensen die ineens voor hun neus stonden en hun ECHT kwamen helpen.

Na overleg hebben we besloten om de groep te splitsen doordat de vader en familie van het gezin ook mee helpen waren we met voldoende mensen. Daarom zijn we met een groepje van 5 naar een ander project gegaan. Op het eerste project werd al snel gestart met het maken van cement en het stapelen van de stenen die gebruikt worden om een 2e verdieping op het huis te bouwen.
Een clubje is begonnen met het graven van een gat voor de septitank.

De 2e groep is naar een vrouw van 71 gegaan die woont in een bijna ingestorte stal zonder ook maar enig licht en zonder ramen. Hierdoor was het zo donker dat we een zaklamp nodig hadden om te zien waar we liepen en om te zien hoe het er van binnen uitziet. Zodat we konden bekijken wat we voor deze vrouw kunnen betekeken. Het belangrijkste was natuurlijk de licht aansluiting en dat is inmiddels gelukt! De vrouw deed haar armen in de lucht toen het licht aan ging en riep Dobro (dit betekent goed) en lachte van oor tot oor.
Verder hebben we de weg naar haar wc buiten het huis vrij gemaakt zodat ze niet meer haar behoeftes in de tuin hoeft te doen! Morgen gaan we het bestraten en proberen we nog meer licht punten aan te brengen.

tot morgen

• 09 Mei 2010 - 13:51

Dick En Nell.:

Dat klinkt allemaal weer positief en hoopvol voor deze mensen. Dan weten jullie ook weer waar je het voor doet. In ieder geval veel energie en geluk toegewenst.
    Dick en Nell.

• 09 Mei 2010 - 14:03

Timon:

Ik wil jullie héél veel succes wensen. Beetje laat,maar ik was op vakantie. Ik ga jullie op de voet volgen!

Hartelijke groet, Timon (Hulpactie Doboj Leusden).

• 09 Mei 2010 - 15:03

Kirsten:

hallo lieve mensen!

wat goed dat jullie al zo bezig zijn!!! en wat zal iedereen blij zijn met jullie werk!!!
    keep up the good work!!!!

lieve groet, Kirsten

• 09 Mei 2010 - 15:22

Dorathé:

Geweldig dat de gang er direct weer in zit. Ik had niet anders verwacht :-) Wat een blijdschap en hoop weer voor de mensen die geholpen worden. En letterlijk en figuurlijk licht in de duisternis! Zet 'm op en heel veel liefs

• 09 Mei 2010 - 17:27

Margret:

Dat klinkt inderdaad erg voortvarend! Veel succes allemaal.

Margret

• 09 Mei 2010 - 17:57

Sarah & Roeland:

Spannend om alle verhalen te lezen! Heel veel succes daar allemaal en kom veilig terug.

Groetjes,

Sarah en Roeland

• 09 Mei 2010 - 18:21

Mariska:

Super wat jullie weer aan het doen zijn. Je zou toch denken dat ook in Bosnie iedereen voorzien zou zijn van water en licht. Niet dus!!! Succes,
    Groetjes,
    Mariska

• 09 Mei 2010 - 18:25

Trudi Verwoerd:

Volg jullie "op de voet". Geweldig dat jullie gelijk al met relatief weinig middelen al zo'n succes hebben. Leuk om mensen zo blij te maken Succes verder.

• 09 Mei 2010 - 20:17

Lara:

Hold my poedel, ik ga je in de gaten houden!!

Kissses

• 10 Mei 2010 - 13:43

Marga:

Jullie zijn echte kanjers!

• 10 Mei 2010 - 17:33

Dorine En Niels:

Hoi allemaal,

Klink super goed. We zijn benieuwd wat er nog allemaal gaat gebeuren, hou ons dus maar goed op de hooge ;)

Heeeelveel succes, en we denken aan jullie.

Groeten en een dikke kus voor Riny

Dorine & Niels

• 10 Mei 2010 - 17:40

Karin De Bruin Sijne:

Echt super dat jullie dit voor deze mensen doen,wens jullie heel veel succes toe!!
    Henriette echt Top!!!

Groetjes Karin de Bruin Sijne

• 10 Mei 2010 - 19:02

Carla Stuijvenberg:

Het gaat allemaal goed daar wat jullie aanpakken,super dat jullie dat toch maar weer doen met zijn allen.
    NOG heel veel succes met de projecten de aankomende dagen.

xx carla
    ps smeer jullie wel in .

• 10 Mei 2010 - 19:06

Pleun:

Hoi Papa
    Is het leuk in Bosnië? Mama zegt dat je hard werkt. Wij hebben het ook leuk vandaag zijn we naar de Knauf geweest om te winkelen en heb ik een nieuw joggingpak gekregen voor het hockeyen. Mijn nek doet nog steeds pijn dat vind ik niet leuk. Ik wil ook graag buitenspelen maar dat gaat niet. Stom hè. Zo nu gaan we nog lekker een chocolade toetje eten bij een aflevering van De Zevensprong en dan gaan we lekker naar bed.
    Daag Papa en de groetjes ook van Felix en Imme en Pepijn en mama