het begint er al als een huis uit te zien - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu het begint er al als een huis uit te zien - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

het begint er al als een huis uit te zien

Door: Make Sense!

18 Mei 2009 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Hallo allemaal,

Gisteren samen met 4 Bosniers een hele dag aan het huis van de familie van Ceca gewerkt en het resultaat mag er zijn! 7 van de 12 lagen van 3 buitenmuren staan, het betonijzer voor de hoekpilaren is gebogen en in elkaar geknutseld en de stenen voor de binnenmuren liggen klaar om vandaag gemetseld te gaan worden. Het was voor de Bosnische bouwvakkers even wennen dat de dames van Make Sense! gewoon de armen uit de mouwen steken en meewerken. De moeilijke en zware klussen werden aan de mannen gegeven en toen de dames wilden helpen met metselen waren niet alle bouwvakkers daarvan gediend. Van eentje mocht Meriam metselen mar de andere bouwvakker gaf Rochelle en Dorine alleen maar de eer om de stenen en het cement aan te geven en klaar te zetten. Maar goed dat scheelde hem ook veel werk dus dat was ook de moeite waard. Riny heeft het grootste deel van de dag halfjes zitten slaan voor de verspringende lagen. Jos, Arie en Bert zijn dus druk geweest met het op maat knippen, buigen en vlechten van het ijzer voor de hoekpilaren.Mona en Monique hebben smorgens een kerkdienst bijgewoond wat heel indrukwekkend was want via Monique is ons hele project gezegend.
Dorathe is samen met Wilma naar het Rode Kruis geweest. Dat was een goed bezoek want we hebben van het Rode Kruis een huis gekregen waar we de gaarkeuken mogen maken. Dat hele huis staat voor ons ter beschikking. De komende dagen zullen nog vele besprekingen volgen met diverse instanties om te zorgen dat het gaarkeuken project breed gedragen gaat worden door de gemeente, ministerie van Vluchtelingenzaken en anderen.Ondertussen worden we uitstekend verzorgd door de koks Renate, Frans en Henriette. We lagen allemaal belachelijk vroeg op bed want met name de warmte eist wel zijn tol. Het is indrukwekkend wat we deze eerste dag al hebben bereikt en we verheugen ons op de komende dagen.De zon schijnt inmiddels al weer pittig en nu om 9 uur is de schaduw al erg aantrekkelijk. De opa van Ceca komt af en toe even op de bouw langs om hout te brengen voor de schragen die gemaakt worden. Het is prachtig om te zien hoe blij hij is met dit huis, ik weet niet of iemand voor mij dit al geschreven heeft maar opa zei: "ik geloof eerst in God en daarna in jullie". Nou dat geeft wel een warm gevoel. En dan nu even niet door de zon. Tot zover de dag van gisteren. Er wordt al weer hard gewerkt op dit moment, het verslag hiervan volgt!

Groeten van alle Make Sense! vrijwilligers

• 18 Mei 2009 - 07:13

Monique Pulles:

Lieve vrijwilligers,

Wat een mooi verhaal om te lezen én om zo, in detail, de vorderingen te lezen! Ik wens jullie allemaal nog een hele mooie, wat koelere, week toe.

Hartelijke groet, Monique

ps: jullie letten wel een beetje op Dorathé hè ;-) ??!!

• 18 Mei 2009 - 10:31

Joop Zoutenbier:

Hallo allemaal daar,

Wat een prachtige belevenissen weer, met uiteraard ontroerende stukjes tekst. Bosnië blijft toch ook wel een beetje ons ( Pax Kinderhulp) land. Hoop dat alles zo goed blijft gaan. Doe de groeten aan iedereen, maar extra aan Riny, Jos en natuurlijk ook Marlies.

Go On !! Joop

• 18 Mei 2009 - 13:20

Felix:

ik heb een vraag aan Renate: wat heb je al gekookt?

XXX Je Zoon Felix. :)

• 18 Mei 2009 - 13:46

Lia Beun:

Hallo kanjers!

Er wordt weer veel werk verzet, dat is wel duidelijk! Wat goed dat het gaarkeukenproject echt vorm gaat krijgen!
    Wat shock voor die Bosnische mannen: vrouwen die van aanpakken houden! Volhouden maar.

Ik volg jullie op de voet, figuurlijk dan.. :-)
    Lia

• 18 Mei 2009 - 15:14

Wilma Van Doorn:

Lieve allemaal, wat goed om te horen dat jullie weer goed werk aan het verrichten zijn! En lieve zus, even een advies van de ex-fysio; ga in Nederland even langs een fysio om goed advies in te winnen; beleid in Nl kan anders zijn. Regel je zelf een afspraak? Liefs!!!

• 18 Mei 2009 - 15:24

Nell En Dick:

Hallo allemaal,
    In gedachten ben ik bij jullie. Geweldig dat jullie dames aan de mensen daar laten zien dat iedereen eigenlijk alles kan, als je maar wilt. Trouwens Meriam kon altijd al erg goed metselen. Ze metselde vroeger al hele kurkwanden. Ik denk, als jullie weg gaan, dat die opa zegt: ik geloof eerst in jullie en dan in God, jullie kan ik tenminste zien en jullie doen ook wat je zegt. Ook de mannen en Bert zet hem op hoor, geweldig dat zware ijzerwerk. Dorathe heel veel sterkte. Groeten Dick

• 18 Mei 2009 - 16:47

John Stuijv:

Toch nog goed bericht naar al die tegenslagen voor en tijdens het vertrek. wat leuk om te zien en te horen dat het allemaal zo vlot en goed gaat. Nogmaals vind het nog echt erg dat ik er bij kan zijn. Ik geef dan ook iedereen een grote pluim voor de inzet en prestatie wat jullie weer doen. kusjes John

• 18 Mei 2009 - 18:21

Petra:

Wat zijn jullie goed bezig zeg, leuk om de foto's te zien, ziet er al super uit. Dorathe succes met je kuit. Meriam succes met de temperatuur, Bert succes met meriam en deze temperatuur. Nee hoor ben erg trots op jullie. Succes nog.
    liefs Petra

• 18 Mei 2009 - 18:25

Ine Lacroix:

beste allemaal,

na 2 dagen eindelijk jullie site kunnen openen. ik was wel erg benieuwd wat jullie allemaal meegemaakt hebben. Het is goed om te lezen dat jullie in korte tijd toch al behoorlijke vorderingen maken. Ik werk zelf op het roc Tilburg en gaan al jaren met lln naar Bosnie om aan verschillende projecten te werken. Dus ik volg jullie verhalen graag om deze ook weer op onze school te kunnen vertellen... ik wens jullie heel veel succes en ik hoop dat Renate lekker voor jullie kookt... heeel veel groeten uit Tilburg , ine

• 19 Mei 2009 - 07:06

Corrie Hogeveen:

Hier een bericht voor Arie,
    Wij hebben begrepen dat het extra zwaar is dat metselen in de hete zon, zo te zien gaat het allemaal goed, jullie zijn goed bezig we zin trots groeten van Janco, Rob, Pieter, Ron en Cor

• 19 Mei 2009 - 08:07

Monique Molenaar:

Nou, jullie gaan als een speer !!!
    Wat een snelheid zit er in ! Super dat het zo gaat en heel veel succes met z'n allen om het project af te krijgen.
    Na alle tegenslag in ieder geval weer heel veel zon.
    Liefs,

Monique

• 19 Mei 2009 - 10:12

Marielle:

He lieve allemaal,
    Wat zijn jullie geweldig goed bezig! In de hete zon hard aan het werk en... het schiet lekker op! Wat zullen opa, oma en de rest van de familie gelukkig zijn als zij voor de winter hun eigen huis in kunnen! Hoe gaat het met de fotografie Mona? En Frans, Renate en Monique, zijn jullie lekker aan het koken? En hoe is het met jou Dorathé, gaat het met je kuit? En zijn jullie al bij Bozidar geweest? Ben zo benieuwd hoe het hem en zijn familie vergaat. Geweldig dat het gaarkeukenproject weer op de agenda staat! Hoop dat de temperaturen weer wat zakken vandaag en morgen. Zo niet, sterkte!
    Knuffel, Mariëlle

• 19 Mei 2009 - 10:29

Irma:

Lieve allemaal, leve allemaal, jullie zijn echte helden!

• 19 Mei 2009 - 14:59

Marcel Jacobs:

Dorine! Wat een bouwvakker op de foto ;)! Vind het echt heel goed wat jullie doen en volg het natuurlijk op de voet! Do je krijgt nog speciaal de groeten van JACO ;)! Tot in juni!