We zijn er - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu We zijn er - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

We zijn er

Door: Marielle en Meriam

06 Mei 2007 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Hallo allemaal,

Allereerst wens ik alle vrijwilligers een net zo voorspoedige reis als de onze toe. Het ging super, alle douanes zonder problemen gepasseerd, grootste deel van de tijd zon. Alleen net voor Doboj ging het heel hard regenen. Maar verder een soepele reis.
Over de grens bij Slavonski Brod de grote weg afgegaan en binnen door gereden. Wat een verlatenheid. Er staan nog steeds heel veel kapot geschoten onbewoonde huizen waar niemand naar is terug gekeerd. Als je dat ziet kan en wil je je gewoon niet voorstellen hoe de oorlog hier heeft huisgehouden. Inmiddels zie je wel steeds meer nieuwe en zelfs luxe huizen komen. Er wordt dus hard gewerkt aan de wederopbouw. Nog een paar kinderen blij gemakt met knuffels en de moeders met EHBO kitjes. Toen zag Petra ineens een gevilde geit aan een stok hangen. We zijn gestopt en hebben toen het hele ritueel gezien van hoe je een geit bereidt voor op het spit. Hij wordt gevuld met allerlei kruiden en zout. op sommige plekken werd hij open gesneden en gevuld met die kruiden en dan `naaide` ze hem dicht met z`n eigen afgezaagde poten. Vervolgens ging er een hele lap vet om het beestje heen en werd dat vast gezet. Daarna ging hij in een plastic zak en in de auto van de man die de geit blijkbaar gekocht had. Gelukkig hebben we de hele slachtpartij zelf gemist, maar dit was wel apart om mee te maken. Toen verder naar Doboj, en als eerste naar het kindertehuis. Was weer helemaal leuk om daar te zijn. De kinderen hingen allemaal om onze nek en waren helemaal uitgelaten. We moesten mee om de nieuw ingedeelde kamers te bekijken en dat terwijl ze allemaal aan je hangen. Toen we uitgeknuffeld waren zijn we naar het `grote` huis gegaan met Zoran. Helaas doet de electriciteit het niet helemaal, maar dat wordt morgen verholpen zegt ie. Verder is het niet helemaal schoon, dus we zijn gelijk aan het soppen gegaan. Maar buiten dat is het helemaal goed en zie ik ons al helemaal zitten volgende week daar met z`n allen. En nu gaan we eindelijk wat eten. Want we hebben honger. Morgen om 10 uur bespreking met Zoran en Marlies.

• 06 Mei 2007 - 19:29

Riny:

Fijn dat jullie veilig aangekomen zijn.
    Veel plezier en succes met de voorbereidingen.Gooi jullie charmes in de strijd en jut die mannen van Zoran maar op, zodat wij zondag gelijk aan de slag kunnen. Denken jullie nog aan de brief van de directeur van het ziekenhuis? En groetjes aan Marlies ik heb haar de laadlijsten toegestuurd,zodatze hiermee naar de douane kan.

• 06 Mei 2007 - 19:33

Nell En Dick:

Wat een ervaring weer. Wisten de kinderen dat jullie kwamen? Heerlijk he dat ze zo anthousiast reageren.Dus al druk geweest, hopen dat jullie lekker slapen vannacht dan kunnen jullie er fris tegenaan.

• 06 Mei 2007 - 19:33

Nell En Dick:

• 07 Mei 2007 - 07:15

Dorathé:

Ik heb er helemaal zin in als ik lees hoe de kinderen reageren. Het regent hier flink, laat alles nu maar vallen zodat het tijdens onze reis droog is. Wat een ervaring met die geit, lijkt op onze ervaring met het varken en de spekjes. Doe heel veel groeten en knuffels aan de kids en Marlies. Succes met de bespreking en zet 'm op met de werkmannen, laat ze goed zweten! Ik kan niet wachten op nog meer nieuws.....

• 07 Mei 2007 - 08:40

Elibert:

Veel succes

• 07 Mei 2007 - 09:41

Manon En Mark:

Hoi Petra en Nico,

Wat een belevenis zeg! We gaan de site zeker in de gaten houden. We hebben het briefje met naam en telnr gevonden. Waren we helemaal vergeten te vragen!
    Succes daar met z'n allen.

• 07 Mei 2007 - 10:09

Jan:

Om 10 uur bespreking? Slopen die vloeren! Of zijn de patienten nog niet wakker? Veel succes allemaal!! Tot zaterdag in Doboj.

• 07 Mei 2007 - 11:05

Mariska:

Goed te lezen dat de reis voorspoedig is verlopen. Ik zie de beelden al weer helemaal voor me, maar helaas dit jaar zit het er voor mij niet in. Willen jullie de hartelijke groeten en knuffels overbrengen van mij aan de kids en Marlies in het kindertehuis. Ik kijk vol verwachting weer uit naar het volgende bericht vanuit Doboj.
    Heel veel liefs, Mariska

• 07 Mei 2007 - 11:46

B.:

He lieverds,
    Blij dat de reis naar wens is verlopen en jullie gezond en wel zijn aangekomen. Ik zal jullie volgen met alle ervaringen en als ik van hieruit nog wat kan doen, dan hoor ik het graag.
    Kus!.

• 07 Mei 2007 - 18:24

Bart:

wat fijn dat jullie er al zijn,is nico al wat te weten gekomen wat de aansluit maten zijn van de riolering en waterleiding en de clozetpotten dan kunnen we daar nog wat voor mee nemen.
    maak desnoods wat fotos als dat mogelijk is
    tot gouw

• 10 Mei 2007 - 09:55

Petra En Nico:

hoi harde werkers, leuk hoor en erg nuttig zo te zien, heel veel groeten vanuit nederland, xxxesenderest