kwartier maken - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu kwartier maken - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

kwartier maken

Door: Make Sense!

04 Mei 2012 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Dit was weer een nuttige dag! Vandaag hebben we de taken verdeeld. Karel en Bert hebben zich vandaag gestort op de boodschappenlijst (en dat is een flinke!!).

Dickie, Meriam en Rochelle hebben bijna alle projecten bezocht van de vorige jaren, om te kijken waar er nog dingen konden worden gedaan.

Terwijl Karel en Bert op zoek gingen naar een grote gasbrander, samen met tolk Dragan, hebben de dames Maria en Duchan eerst even naar de dokter gebracht. Daarna een ‘date’ met Dean op het terras, waar we hebben besproken wat er nog moet gebeuren aan het huis dat we vorig jaar hebben helpen bouwen. Daar zijn in ieder geval voor dit jaar ook nog wat dagen werk voor ons te doen.

Daarna Maria & Duchan meegenomen naar de markt om voor Maria een nieuwe trainingsbroek en mooie witte hemdjes te kopen. Vervolgens het stelletje weer naar boven gebracht. Morgen brengen we ze ook wat levensmiddelen, kunnen ze er voorlopig weer tegenaan .

Karel en Bert hebben ondertussen de BMD onveilig gemaakt door 2 boodschappenkarren vol met bier, wijn, water, water, water, groente, fruit en water te kopen. Ze hebben ook geregeld dat we iedere morgen om 6 uur vers brood bezorgd krijgen. Top he!

Volgende project voor de dames was het zoeken van de aannemer van vorig jaar, Zemir Letic. Hij heeft inmiddels een ander bedrijf en is geen aannemer meer, maar wel een mogelijke optie om ons te helpen ivm speciale feestdagen. Goede nieuws is dat we zijn bedrijf hebben gevonden, maar helaas.. hij was op pad. Wordt dus nog vervolgd.

Daarna richting adoptiekindje Bozidar, met zijn vader hadden we nog ‘een appeltje te schillen’, want hij heeft ons mikrokrediet nog niet terugbetaald. Niet dat we verwachten dat hij het geld heeft klaar liggen, maar hij mag best wel weten dat bij ons het geld ook niet aan de boom groeit. Nou dat gevoel was al overgekomen zonder dat we ook maar 1 woord hadden gesproken. We kregen een heel verhaal dat er een grote overstroming is geweest, de varkens voor weinig verkocht, de oogst mislukt etc etc. Hij schaamde zich enorm en zou niet meer om hulp vragen, want hij had nooit gedacht dat zijn onderneming niet zou slagen. Bozidar was weer erg verlegen, maar aan het eind van het bezoek toch een glimlach ontdekt terwijl hij zich uitsloofde op de fiets.

Via het project ‘huis voor familie van Ceca’, onze reis vervolgd naar Petra, waar we vorig jaar een klompenhokje hebben gebouwd. Daar kunnen we wellicht nog een water aansluiting voor verzorgen. Alles ligt er, maar het is alleen nog niet aangesloten, dus ook dit project staat als TO DO op ons lijstje.
Daarna de familie Milletic bezocht, waar we het dak hebben gebouwd, 2 jaar geleden. Ook daar zien we nog zat opties, de vraag is alleen of we het financieel en qua mankracht ook voor elkaar krijgen… Dat is dus een leuke uitdaging voor John om uit te zoeken, dus hij krijgt meteen een taak als hij hier aankomt ;-)

Als laatste het project van de familie Aleksic bezocht. De man van het gezin is blijkbaar door ons enthousiasme aangestoken… Maar wel op de bosnische manier!! Er is overal wel wat waar hij mee bezig is, nieuwe ramen, deuren, een keuken in opbouw.. het doet denken aan het programma: Help, mijn man is klusser! Misschien kan John Williams een keertje op bezoek? Wij laten ‘m in ieder geval lekker verder klussen.

Daarna hebben de teams elkaar even een update gegeven en zijn de laatste voorbereidingen getroffen om het project zondag te starten. Morgenochtend nog even wat gesprekken en in de middag verwachten we de rest van de groep met een warm welkom. We hebben zin om aan de slag te gaan!!

Tot de volgende keer, morgen!?

• 05 Mei 2012 - 08:45

Marielle:

Als John Williams volgend jaar meegaat, ben ik ook van de partij! ;-) Wordt ook de hoogste tijd voor het programma "Help, ik heb geen man en nou moet ik zelf klussen!!!" Mag je mij ook voor opgeven. :-) PS, heb de graszoden gelegd! Ben er best trots op! En btw: wel opvallend wat er bij jullie bovenaan de boodschappenlijst staat hoor: bier, wijn... ;-) Hou van jullie, veel succes! x M.

• 05 Mei 2012 - 14:27

Kortenoever:

Julie zijn goed bezig ga zo door.

• 05 Mei 2012 - 15:05

Koos Kortenoever.:

Jullie zijn goed bezig.

• 05 Mei 2012 - 15:20

Koos J A Kortenoever:

Jullie zijn al goed bezig geweest.

• 05 Mei 2012 - 16:07

Nell En Dick:

Hall Meriam, ik kan mij voorstellen dat jullie enthousiast zijn, maar realiseer je wel dat jullie maar één week hebben om zoveel te doen. Ik zou zo wel weer naar jullie toe willen komen op de motor, maar helaas dat zit er niet meer in. Ik wens jullie heel sterkte en veel succes maar ook, geniet er van met elkaar.
    Groeten, Dick en Nell

• 07 Juli 2012 - 10:24