Mazzel, way to heaven, 33 km... - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu Mazzel, way to heaven, 33 km... - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

Mazzel, way to heaven, 33 km...

Door: Martin, Lia, Dorathé

21 September 2008 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

We hadden een heerlijk begin van de dag, de zon kwam ons tegemoet 's morgens, er kon niets fout gaan vandaag.

Aangekomen bij de grensovergang van Slovenie naar Kroatie, werden we door een norskijkende Sloveen uit de rij gehaald - we hadden geen vignet op de auto zitten (dat is dit jaar ingevoerd). De boete voor dit geintje bleek 150 euro, nog geen minuut later was de boete opgelopen naar 300 euro!! Met veel charme en kletsen en uitleggen wat we gingen doen in Bosnie en dat we het zonde van het geld vonden, hoefden we ALLEEN het vignet a 35 euro te betalen. Mazzel!

Aangekomen in Bosnie zouden we 'even' langs Jezero gaan. Dit is het plaatsje waar Bozidar met zijn familie woont onder erbarmelijke omstandigheden. Hier hebben wij een slaapkamer aan het huisje laten bouwen. Onze klusploeg gaat dit deze week afmaken. Er stond 1 Jezero op de kaart, dus die moest het zijn, toch? Niet dus! (later bleek dat er wel 50 Jezero's in Bosnie zijn volgens Ermin).

Diep in de bergen kwamen de wolken opzetten, dikke en diepe mist versperde ons zicht op de weg. Ineens alleen maar wit om ons heen, geen links en geen rechts, geen voor en geen achter - alleen maar wit. Waren we in de hemel terecht gekomen? Was dit 'the way to heaven'?
Omdat er veel tijd verloren was gegaan met het zoeken naar Jezero, de verkeerde, dacht ik -Lia even wat tempo erin te brengen. We reden een dorpje uit, en daar stond ie, een grote politie agent. Of ik even wilde stoppen. 73 km stond er op zijn lasergun en dat was 33 km te hard. We moesten de auto uit... 33 km te hard betekende een boete van tussen de 55 en 155 euro - even middelen: 100 euro ging mijn geintje kosten. Dorathe bedacht zich geen moment en pakte het boek van Marlies van het weeshuis. Het blijkt een wonderboek! Ineens was de bekeuring geen feit meer maar slechts een anekdote om aan het thuisfront te vertellen.

Ja... en dan zijn we er nu echt: Doboj is een feit! Groot huis met 3 keukens, 3 badkamers, banken en verder niets. En het is koud! 10 graden en nat! Trouwens er staan ook een paar bedden, ha, ha die hebben wij alvast ingepikt!
Het is nu nog rustig in het grote huis, maar als de andere groep straks komt wordt het nog gezelliger! We hebben er nog steeds zin in!

Grtz,
Lia, Martin en Dorathe

• 21 September 2008 - 13:20

Riny:

Fijn dat jullie veilig aan gekomen zijn De andere zullen zo ook wel komen, hoop ik!Wat een avontuur en wat een mazzel dat Door het boek bij zich had.Ik heb de vrachtwagen chauffeur er ook een meegegeven, dus hopenlijk werkt het bij hem ook.
    Gisteravond nog even gebeld met de chauffeur. Die zat 120 km voor München met zijn zuster(die voor de gezelligheid met hem meereist) aan de borrel.Vandaag (zondag) mag hij niet rijden,dus vertrekt maandagmorgenvroeg weer.
    Als het goed neemt hij vanavond contact met jullie om een aantal zakn met jullie kort te sluiten.Gezellige avond met de anderen en succes morgen bij jullie eerste werkdag!groetjes
    Riny

• 21 September 2008 - 13:36

Margriet De Schepper:

Dorathe, Meriam en alle anderen,

Ontzettend veel succes met jullie missie daar en de samenwerking.

Veel groeten van Margriet

• 21 September 2008 - 15:04

Dick En Nell,:

Het is maar goed dat Door zelf niet reed, want dat is net Niki Lauda, en dan was je er niet zo makkelijk vanaf gekomen. Heel veel succes, morgen gaat het beginnen.
    Groeten, Dick

• 21 September 2008 - 17:41

Petra En Nico:

gelukkig alles goed afgelopen en houden jullie centen gelukkig in jullie zak.voor betere doeleinden.heel veel succes morgen, groeten en liefs petra

• 21 September 2008 - 17:58

Briejuul:

Tjonge Tjonge wat een magie hebben jullie bij elkaar. Hou de magie vast want jullie zullen nog velen bergen gaan verzetten.
    Veel succes dames ook met de aankomende ploeg.
    Groetjes Brie en Juul

• 21 September 2008 - 18:50

Mariska:

Het blijkt wel weer, ieder jaar is het weer spannend om de grenzen over te komen. Gelukkig zijn jullie goed aangekomen. Geniet vanavond lekker van een glaasje wijn ofzo. Morgen is het weer vroeg dag en mogen jullie er tegenaan. Succes en liefs van Mariska Knuffeltje aan tante Dorathe van Stijn

• 22 September 2008 - 06:55

Ans:

Gelukkig veilig aangekomen! Prachtig dat je met een beetje onderhandelen, daar een eind komt! Dat is jou wel toevertrouwd Lia! Nog veel plezier!!

• 22 September 2008 - 07:46

Marleen:

Hee Marielle! (en de rest van het hardwerkende team natuurlijk) jammer dat ik je deze week niet meer heb kunnen zien, ben je alweer goede dingen aan het doen!;)
    Heel veel succes en plezier daar, ik zie je volgende week! Dan gaan we eindelijk verhalen uitwisselen en foto's kijken!
    Groetjes!
    Marleen

• 22 September 2008 - 10:19

Ellen, Vrouw Van Pim:

gelukkig zijn jullie veilig
    aangekomen!!!
    en nu aan de slag!!!
    hopelijk is het niet te koud en nat en krijgen jullie lekkere happen uit die ski-box
    veel succes werkvreugde en zelfs plezier......mopje nog van onze Teun....het is wit en het ploft???
    nee geen b.bom maar een BOEMKOOL hahahahahahaha

liefs van ons vieren uit 3 bergen, vooral voor papapim!!! en ook wel een beetje extra voor kaspertje van kwassieom.

• 22 September 2008 - 19:28

Norbert:

Hallo harde werkers!
    Welkom in Doboj, ik wens jullie goede werken en sterkte met de Slivovitz. Pas op voor vampiers en weerwolven. Of is dat ergens anders. In elk geval succes en frisse adem.

Norbert Vermeer,
    ik ken Irma.