de laatste dag... De laatste projecten bezocht - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu de laatste dag... De laatste projecten bezocht - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

de laatste dag... De laatste projecten bezocht

Door: Rochelle

27 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Het laatste bericht van Meriam: Vanmorgen naar Dean en familie Miletic geweest. Beide families hebben het water tot aan de drempel gehad, maar niet in huis, dus zij maken het goed. Dean was niet thuis want hij doet vrijwilligers werk in Doboj bij het Rode Kruis. Het bedrijf waar hij werkt staat onder water en hij kan daar de komende tijd niet werken. In die tijd coördineert hij nu als vrijwilliger bij het Rode Kruis. Van hem hoorden we dat vandaag de eerste voedsel uitdeel punten worden geopend op 5 lokaties. In het park komt een keuken waar mensen eten kunnen ophalen. Vanaf vandaag gaan er 10 groepen van het Rode Kruis langs de huizen om te kijken welke mensen wat nodig hebben. het gaat alleen om de echt getroffenen die worden in eerste instantie geholpen met drogen, schoonmaken en schilderspullen. Daarna komen pas de bedden en andere meubels en servies etc.

vanmiddag nog bij de mudhouse familie geweest. we hebben medicijnen gegeven, daar vroeg Maria gisteren om. Vandaag was Dickie mee dus die kon met ze praten en het bleek dat ze geen eten hadden. Hebben we vanmiddag nog boodschappen voor ze gedaan. Kunnen ze weer een maandje vooruit voor 30 euro. Morgen gaan we naar huis. De voedselhulp komt goed op gang nu en wij kunnen daar niets meer aan toevoegen. We hebben de eerste nood gelenigd, dat was goed. Ik heb het gevoel dat onze druppel voor veel mensen een hele belangrijke was. Ik ben blij dat we met Make Sense! hebben besloten de vrijwilligers reis om het huis te bouwen voor Branko hebben uitgesteld. Dat was een goed besluit. In Doboj blijft het de komende maanden en wellicht jaren weer een tijd van wederopbouw. De straten worden langzamerhand wat schoner maar in de huizen en winkels is nog genoeg te doen en dan moeten ze allemaal weer vanaf nul opnieuw beginnen. Dat wordt een hele kluif want geld is er niet.... Bedankt voor jullie steun en reacties, tot snel!

• 27 Mei 2014 - 19:00

Marielle:

Kanjers! Xxx

• 27 Mei 2014 - 20:46

Nienke:

Geweldig dat jullie de keuze hebben gemaakt om te gaan! Ben benieuwd naar jullie verhalen. Veilige reis naar huis!

• 27 Mei 2014 - 21:44

Riny:

Fijn dat je kan vertrekken met het gevoel van die belangrijke druppel!
    Goed dat mensen als Dean hun verantwoordelijkheid pakken( wat is het toch een goed joch)
    De mensen moeten en kunnen ook zelf weer helpen om het op te bouwen. Alleen moet er wel geld zijn. Hopelijk blijft er wel steun uit Europa komen en komt het terecht bij de mensen die het echt nodig hebben. Jullie hebben gedaan wat binnen jullie vermogen lag.
    Daarvoor ook onze dank. Veilige terugreis. Liefs Kees en Riny