Een helpende hand - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu Een helpende hand - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

Een helpende hand

Door: Rochelle

24 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

snel een bericht van Meriam nu ze even in de federatie zijn:

We waren vanmiddag in een wijk voedsel aan het uitdelen waar we de eersten waren die iets kwamen brengen. De mensen hadden honger en dorst, alle dagen gewerkt en niets gegeten. We waren leeg dus zijn direct meer gaan halen.

Vanmorgen Dragan gezien. Hij is helemaal kapot heeft vreselijke dingen gezien en is al dagen aan het puin ruimen. Morgen neemt hij een rustdag want hij kan niet meer maar gaat hij met ons mee naar Branko. Hij was helemaal in tranen en wist niet meer hoe verder.

Tranen trekkende dingen gezien. Dick gaf een mevrouw een fles water en wc papier en die mevrouw was er zo blij mee dat ze er van moest huilen (en ik dus ook) zo blij met water en wc papier.! het is verschrikkelijk in de stad. mensen weten niet waar te beginnen maar ze zijn allemaal hard aan het werk

Later die middag voor de tweede keer met 4 auto's naar de federatie gegaan om boodschappen te doen. we hadden sommige mensen die nog niets hadden gehad beloofd om terug te komen. Bij het uitdelen herkende ik een bouwvakker van een paar jaar geleden. Wat een mooie emotie om te zien hoe blij hij was om ons te zien en toen hij mij herkende en zo dankbaar was dat we er nu ook weer zijn. een glimpje hoop in deze ellende. Hij woonde op de benedenverdieping van de flat en is alles kwijt.

Iedere straat die je in rijdt is meer ellende, meer vernielde huisraad voor de deur onder de modder, stank, straat na straat. Verschrikkelijk... Wat gaan deze mensen een moeilijke tijd tegemoet. Je ziet geen kinderen op straat die zijn allemaal naar familie in de bergen gestuurd. Er zijn mensen die in hun (zijknatte) auto wonen omdat ze hun huis niet meer in kunnen.

Bij de kazerne is een vluchtelingen kamp en ze gaan een tentenkamp bouwen. Het is een heel groot drama!

Vandaag zagen we gelukkig ook andere mensen uit oostenrijk, duitsland en slovenie water en eten uit delen. Helaas is het inmiddels weer gaan regenen wat de situatie er niet beter op maakt. Het is wel goed tegen het stof maar slecht voor de meubels die mensen proberen te drogen...

Zodra meiam weer kans ziet stuurt ze ons nieuwe informatie en plaatsen wij het hier. Iedereen bedankt voor de giften, het komt op een goede plek.

• 25 Mei 2014 - 15:05

Elaine:

Lieve Meriam en Dick,
    wat een afschuwelijke berichten uit Doboj. Zit met tranen in mijn ogen jullie relaas te lezen. Wat ontzettend goed en dapper dat jullie toch gegaan zijn. Elke helpende (en vooral ook uitdelende) hand is zo positief ! Wat moet het ook een steun zijn voor de mensen daar om te zien dat niet iedereen hen vergeet. Ik wens jullie sterkte en hoop dat je het volhoudt om nog een aantal dagen door te kunnen gaan.
    Liefs en een dikke zoen, elaine