de kortste route naar het 'mudhouse' - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu de kortste route naar het 'mudhouse' - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

de kortste route naar het 'mudhouse'

Door: Make Sense!

03 Mei 2012 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Vanochtend na een heerlijk ontbijtje gingen we op weg naar Maria en Dushan. Deze twee mensen wonen in het ‘mudhouse’. Een paar jaar geleden hebben we hen geholpen om de weg naar hun huisje begaanbaar te maken en in hun huis de situatie wat leefbaarder te maken. Het liefst zouden we het huis plat gooien en een nieuwe bouwen, maar omdat er onduidelijkheid is over van wie de grond is, kan dat niet. We gaan nu ieder jaar even bij ze kijken om te zien waar ze behoefte aan hebben en of het goed met ze gaat. De weg naar Karel en Dickies huis was voor een deel gelijk aan de weg naar het mudhouse, maar omdat we niet in de war wilde raken zijn we helemaal terug gegaan naar het dorp om dan de complete route naar het mudhouse te rijden, we reden alsnog 2 keer verkeerd, maar na wat zoeken waren we na een half uur toch eindelijk bij Maria en Dushan. Dickie moest steeds harder lachen want wat bleek, als we het straatje uit liepen en dan de bocht om gingen waren we in 3 minuten LOPEND bij het huis van Karel en Dickie.

Goed…dan weten we in ieder geval dat we de boodschappen die we voor ze gaan doen, makkelijk kunnen brengen van de week. Toen we Maria vroegen waar ze het meest behoefte aan heeft zei ze….onderbroeken… dus vanmiddag een half uur in de supermarkt gezocht naar onderbroeken die geschikt zijn voor Maria! Morgen gaan we Maria ophalen om naar de dokter te brengen want we moeten toch naar beneden en anders moet Maria lopend en voor zo’n gammel vrouwtje is dat een heeeeel eind.

Vanmiddag naar de familie Gojic, dat was echt een half uur rijden en daar reden we in 1 keer naar toe. We gingen de familie vast voorbereiden op de komst van de vrijwilligers zondag. Ik geloof niet dat ze al helemaal beseffen wat ze te wachten staat…

Op de terugweg alvast wat schoenen gekocht voor de kinderen van de familie Gojic want dat is wel hard nodig, morgen nog wat kleren voor ze kopen want wat ze aan hebben is te vies en te klein.
Daarna naar Milenko gegaan om te bespreken wat we nodig hebben van de aannemer en voor het huis. Hij gaat voor ons samen met de aannemer de spullen kopen die we nodig hebben om zondag aan de slag te kunnen.

Het weer is nogal wisselvallig, vanmorgen prachtig, vanmiddag regen en onweer en nu koud. Duimen voor een zonnetje de rest van de week.
De rest van de vrijwilligers vertrekken morgen naar de overnachtingsplek in Ossiach.

Wij gaan met Dean (van het project van vorig jaar) morgen bespreken wat we dit jaar kunnen doen om zijn huis af te maken. Daarna naar ons adoptiekindje Bozidar. Ook daar hebben we de afgelopen jaren veel voor gedaan om z’n huis bewoonbaar te maken en een microkrediet gegeven om in zijn eigen inkomsten te kunnen voorzien. Morgen nog maar voor de zekerheid wat boodschappen brengen en checken hoe het met ze gaat.

Het wordt weer een drukke dag, we hebben er zin in.

Doviedenja!

• 03 Mei 2012 - 21:18

Da's Een Latertje!:

Ook hier onweer en regen!
    Wat een hilarische toestand met die weg naar de mudhouse...
    En dan nog zo laat het thuisfront op de hoogte brengen.
    Slaap lekker!

• 04 Mei 2012 - 13:14

Dorathé:

Dag allemaal,

Fijn te lezen dat jullie veilig aangekomen en al zo goed bezig zijn. Maria blij maken met onderbroeken, kleding voor de kinderen daar, boodschappen, concreet wat doen top. Ik ga duimen dat het weer meewerkt, ik heb mooi weer meegenomen uit Suriname nu nog naar Bosnie. Heel veel succes en groeten aan iedereen ook aan Bozidar, Dorathé

• 04 Mei 2012 - 13:47

Nienke :

Hoi! Lees weer met plezier jullie verhalen. Hoop dat jullie dit nog op tijd lezen.  Ik heb nog heel veel kinderenschoenen hier. Kan ik die nog bij iemand langsbrengen vanavond zodat die nog mee kunnen? Veel succes en liefs!