Tranen vloeien rijkelijk! - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu Tranen vloeien rijkelijk! - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

Tranen vloeien rijkelijk!

Door: Make Sense!

19 Mei 2009 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Dag Allemaal,

Gisteren zijn Wilma en Bert samen met Sladja en haar assistent naar de projecten gegaan die wij ook gaan ondersteunen. Allereerst werd het protective house bezocht waar 3 psychiatrische patienten begeleid wonen. Dit is uniek in Bosnie alleen in dit huis wonen deze patienten onder toezicht. Wilma en Bert hebben met Sladje besproken wat de meeste urgente ondersteuning is voor dit huis. Een nieuwe houtoven is erg gewenst. De huidige houtoven ontwikkelt veel rook IN het huis en is erg onveilig.

Daarnaast worden er 3 bedbanken aangeschaft want de andere zijn sterk bevuild en op meerdere plekken doorgezakt. Een kast wordt ook geplaatst in het huis zodat alles netjes opgeborgen kan worden.

Sladja heeft zelf mensen geregeld die kunnen schilderen alleen geld voor de verf ontbreekt. Wij hebben nu verf besteld, het protective house gaat er weer fris uitzien!

Balada, een schizofene patient van Sladja woont zelfstandig in een piepklein kamertje. Toen Wilma en Bert daar aankwamen was het er een grote puinhoop. Het blijkt dat Balada regelmatig het in zijn "bol" krijgt en spullen kapot maakt en brand wil stichten in zijn flatje. Sladja heeft tegen hem gezegd dat hij de kamer op moest ruimen. Later zouden ze terugkomen en als het niet opgeruimd was dan zou er geen ondersteuning kunnen zijn bij hem.

Het meest schrijnende is toch wel het mudhouse waar een man en een vrouw wonen die in onmenselijke omstandigheden wonen. Het huis je valt steeds verder uitelkaar. Als de muren afbrokkelen pakt Maria wat modder en smeert daar de beschadigingen mee in. Sladja is bang dat het huisje binnenkort instort. Ondanks de verschrikkelijke omstandigheden is het binnen schoon, Maria doet hiervoor haar best. De man en vrouw zijn beiden psychiatrisch patient. Maria is erg slecht ter been maar moet een heuvel af naar beneden om bij het huisje te komen. Bert gaat kijken of hij een trap kan maken nog voor ons vertrek. Ook gaan we onderzoeken of we een huisje voor hun kunnen bouwen, op korte termijn want de winter overleeft het huisje niet.

We laten nu een grote bedbank in een Lvorm binnenin het huisje bouwen. Het huisje is maar 1 meter 73 hoog daarom moeten we het speciaal binnen bouwen. Ze hebben geen fatsoenlijke slaapplaats maar hebben die zeker nodig.

Wilma en Bert kwamen zeer onder de indruk en geemotioneerd van dit bezoek terug, wat bij de rest ook weer voor de nodige traantjes zorgde.

Ondertussen was Dorathe in het ziekenhuis om Frans en Henriette te laten zien wat we daar 2 jaar geleden hebben gedaan. Op de gang kwamen ze de psychiater tegen die direct de directeur belde om elkaar te ontmoeten. Dorathe heeft een afspraak gemaakt met de directeur om donderdag verder te praten. We willen kijken of we de verpleegkundigen kunnen laten scholen in hoe ze kunnen werken met creatieve therapie. Nu worden de patienten voornamelijk platgespoten in plaats van gestimuleerd. Daarna ging Dorathe eerst naar de benedenverdieping om Frans en Jet het contrast te laten zien met de afdeling die wij hebben opgeknapt. Tot haar grote verbazing was de benedenverdieping helemaal opgeknapt. Dat had de directeur nog niet verteld...Het is gedaan door een buitenlandse hulporganisatie.Onze verdieping ziet er (behalve de vloer) nog behoorlijk goed uit.

lees verder ons volgende verslag

• 19 Mei 2009 - 13:46

Herwin:

Dag harde werkers,

Ik had van Dorathe natuurlijk al vaak gehoord dat jullie zeer goed werk verricht. Als ik jullie verslagen lees, wordt dat eens te meer duidelijk. Dit geeft een indringend beeld van de slechte leefsituatie daar.

Veel succes met al jullie werkzaamheden.

• 19 Mei 2009 - 15:48

John:

Wat een verhaal en wat goed dat de begaande grond ook op geknapt is, en wat betreft de vloer dat zat er wel in. Hoe gaat het met Arie de knallen is hij nog wel te temperen in zijn werk met de warmte. x x aan allen

• 19 Mei 2009 - 17:00

Pleun:

lieve mama
    ik mis jou maar het is
    bij ons wel goed en met jou maar juli doen wel goed werk is het leuk daar is het gezelig
    dikke kus xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxpleun

• 19 Mei 2009 - 19:11

Margret:

Hoi,

Jullie gaan zo te zien en te horen als een speer! Succes nog even!

Liefs Margret

• 20 Mei 2009 - 08:21

Marielle:

Ik zie ineens 4! berichtjes van jullie in mijn mailbox. Dus heb ik eerst maar even koffie gezet om er eens goed voor te gaan zitten. Wat een ellendige leefomstandigheden zeg! Ik wist het natuurlijk al, net als jullie, maar als je het met eigen ogen ziet, komt het extra hard binnen. Sterkte!
    En wat geweldig dat de basement van het ziekenhuis is opgeknapt. In september 2008 was het nog een smerige oude bende. Ben blij dat er iets aan is gedaan.
    Liefs, M.