Over spannend transport, metamorfoses en bijzonder - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu Over spannend transport, metamorfoses en bijzonder - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

Over spannend transport, metamorfoses en bijzonder

Door: Marielle

24 September 2008 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Wat is er dinsdag weer veel gebeurd en gedaan. Een van de mooiste kunststukjes was gisteren de metamorfose die het nieuwe kamertje bij Bozidar ondergaat. Onze vrijwilligers hebben samen met lokale vakmensen zoveel werk verzet: kozijnen geplaatst, houten vloeren gelegd, wanden en kozijnen geverfd. In vergelijking met zondag toen we arriveerden is deze verandering een klein wondertje.

Vandaag gaan we de nieuwe matrassen die we hebben gekocht voor het gezin ophalen. Casper en zijn team (Marlies, Pim en Robbert) bouwen er een bedframe omheen. Als ik het goed heb begrepen gaan ze vandaag ook al verder met de badkamer. Dus niet pas in mei 2009. Helemaal toppie dus!

Dorathe en Meriam hebben in Sarajevo bezoeken gebracht aan de Nederlandse ambassade en REZ, een organisatie die heel veel samenwerkt met NGO’s, zeg maar goede doelenorganisaties. Ook met Nederlandse. De dame die zij daar hebben gesproken was heel bijzonder. Ze had veel ellende tijdens de oorlog meegemaakt, maar heeft dit achter zich gelaten en een levenshouding opgepakt van vergeven en verzoenen. De Bosnische Nelson Mandela aldus Door en Meriam. Ze waren zwaar onder de indruk van deze dame.

Diana, die eigenlijk de hele dag de financiën van de drukkerij zou bespreken, kreeg ineens – samen met tolk Ermin - een heel andere taak toegewezen: transport. De papieren bleken inmiddels aangepast en klaar en moesten naar Slavonski Brod, de grensovergang worden gebracht. Daar stond Kees onze vrachtwagenchauffeur klaar om ze te ontvangen. Net als je denkt: het komt goed, blijkt er een nieuwe kink in de kabel. Bij Brod kan ons materieel niet belastingvrij worden ingevoerd, dus moest Kees naar een ander grensovergang. Maar daar heeft de expediteur geen kantoor... Gisteravond om een uur of acht is nog iemand van customs/douane hier geweest met de papieren met daarop de nieuwe expediteur bij de nieuwe grensovergang. Meriam is – as we speak – daar samen met Ermin om het rond te breien. Ermin is een gouden aanwinst voor ons, ook gisteren heeft hij als onze tolk staan praten als brugman om alles weer op de rit te krijgen. Geweldig!

Verder hebben Bert en Erik gisteren de hemelwaterafvoer van de drukkerij, waarvoor de onderdelen inmiddels waren gearriveerd, weten om te leggen. Dus die klus is geklaard. Ook de leuning in de flat, waar een medewerkster van de drukkerij woont, hebben zij geplaatst. Irma heeft de hele dag met Goran achter de computer gezeten om hem het nieuwe Adobe design pakket eigen te maken. Marielle heeft ’s ochtends eerst afgewassen. Het leek weinig betekenend, tot ze om 12.30 uur een sms-je van Martin en Lia kreeg dat zij door haar huishoudelijke actie voor het eerst nu eens zelf konden lunchen en daar superblij mee waren. Daarna heeft ze uitgebreid gesproken met Nada de directeur van de drukkerij en stichting DMP over hun driejarenplan. Ze wil heel graag in contact worden gebracht met vergelijkbare instellingen in Nederland. Haar missie is om zoveel mogelijk mensen met een handicap aan werk te helpen. Want zo zegt ze, employment is the key factor to quality of life for people with disabilities.

Jan en Erik 2 (andere Erik dus, we hebben er twee. Voor family and friends, dit is vriend van Jan en binnenhuisarchitect) hebben gisteren succesvol een leuning geplaatst bij Petra’s buitentrap. Vandaag gaat een team aan de slag om de trap te verbreden, zodat Petra weer veilig haar huis in kan.

Kortom, onze vrijwilligers doen hun uiterste best om de kwaliteit van leven van veel mensen hier te verbeteren.

Graag tot de volgende update!

• 24 September 2008 - 16:25

Riny:

Op de foto's is goed te zien hoe hard er door jullie gewerkt wordt. Super, ik ben trots op jullie!Wat een drama bij die douane. Kost je dus meer dan een dag.
    Gelukkig heb ik gehoord dat de vrachtwagen om 16.00 uur eindelijk Bosnië in kon. Dus als het goed is kunnen jullie nu uitladen en misschien kunnen jullie nog meemaken dat de spullen op hun plek staan.Ik denk dat de bank mooi zal staan in de nieuwe kamer bij de familie van Bozidar.Succes morgen met alweer jullie laatste dag.liefs Riny

• 24 September 2008 - 18:06

Nienke:

Tjonge jonge wat een werk heben jullie weer verzet! Ongelofelijk! Het lezen van de verhalen en het zien van de foto's geven me kippenvel. Keep uo the good work!

P.S. Waarschijnlijk zijn jullie nu Meriam d'r verjaardag aan het vieren (GEFELICITEERD MERIAM!!!). Niet te diep in het glaasje kijken hE! ;-)

• 24 September 2008 - 18:37

BrieJuul:

Wel Dames en heren echt toppie wat jullie allemaal doen. Het blijkt maar weer dat een ieder zijn/haar capiciteiten heeft en jullie een SUPER TEAM vormen. Go Go SUPER TEAM

En hé :) Meriam Gefeliciteerd met je verjaardag wij tosten op je.

• 25 September 2008 - 08:51

Marlou:

Oei, dat van die mails lukte niet helemaal. Vandaag dus pas bijgelezen. Wat een verschil maken jullie daar - petje af hoor!

Nu even de foto's bekijken. Ziet er allemaal indrukwekkend uit!
    Ga zo door en ik ga voortaan iedere dag even kijken!