Wat hebben we weer een enthousiast team! - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu Wat hebben we weer een enthousiast team! - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

Wat hebben we weer een enthousiast team!

Door: Marielle

23 September 2008 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Wat is het toch geweldig om te zien hoe enthousiast al onze vrijwilligers weer zijn. Iedereen is vroeg uit de veren, hard aan het werk en zo nu en dan plannen we zelfs extra werkzaamheden in! Daarover straks meer. Kortom we zijn niet een beetje ambitieus, maar weer een heleboel. De sfeer is ook supergoed.

Maandagochtend zijn we in vier groepen uiteen gegaan, na een heerlijk ontbijtje dat Martin en Lia voor ons hadden bereid. Zij blijven in en om het huis om ook het diner weer voor te bereiden.

Dorathe, Meriam, Irma, Diana en ik gingen naar de drukkerij om onze kennis met de medewerkers te delen en vice versa. Zij zijn momenteel superdruk met opdrachten omdat hier op 4 oktober lokale verkiezingen zijn. Ondanks alle drukte hebben we al uitgebreid met hen gesproken. Na een gezamenlijke kennismaking, ging Irma aan de slag met Goran, de designer, om hem helemaal bij te praten over de principes van vormgeving. Diana onderzoekt de financien, ik praat met directeur Nada over marketing en publiciteit. Dorathe was druk met de papieren voor ons transport: tot onze schrik werd ons gezegd dat de vrachtwagenpapieren niet in orde zouden zijn. Regelen dus maar weer. We gaan ervan uit - en dat werd ons gelukkig door de man van de douane ook bevestigd - het komt goed!

Ondertussen was Meriam als vliegende keep in de weer om vrijwilligers voor het dak van de drukkerij heen en weer te rijden. Wat was er aan de hand? Deze klusgroep (Bert, Robbert en Erik) had net het dak schoongemaakt in voorbereiding op het omleggen van de hemelwaterafvoer (hwa). Toen bleek jammer genoeg dat ze daar nog niet mee konden beginnen want het materieel was nog niet aanwezig. Bovendien bleek de gemeente terug te willen komen op eerder gedane financiele toezeggingen, dus we hebben weer zitten praten als brugman… Ondertussen gingen de mannen daarom maar eerst bij een van de medewerkers van de drukkerij thuis kijken om een nieuwe trapleuning te installeren. Dat bleek niet eenvoudig: hier is geen Gamma zoals in Nederland. Je moet op zoek naar een houtleverancier die hem op maat voor je maakt. Heel ambachtelijk natuurlijk, maar vooral ook een tijdrovende klus. En route hebben zij het huis van Petra geinspecteerd. Petra is een van de medewerkers van de drukkerij met spierdystrofie. Zij kan alleen staan/lopen en liggen, niet zitten. Om haar huis in te komen moet zij een buitentrap oplopen. Er is geen trapleuning (inderdaad ook daar niet), dus dat is een gevaarlijke situatie. Dat gaan we voor haar oplossen.

Bij Bozidar zijn onze vrijwilligers aan de slag gegaan om een fundering te leggen voor een badkamer. Dat is nou zo’n voorbeeld van een extra project dat we oppakken. Bozidar’s familie heeft namelijk geen douche of wc. In mei 2009 kunnen we deze ruimte afmaken, maar het fundament en de afvoer en waterleiding liggen er nu al. Casper, Jan, Pim en Ermin zijn verder met de kozijnen bezig geweest, de deur, het afstuccen van de wanden. Zelfs de oudere broer van Bozidar hielp mee met specie te mengen. De hele familie is superblij met ons werk. En ook de lokale aannemer blijkt superbetrokken: hij is geschrokken van de situatie waarin Bozidar leeft. Daarom heeft hij de aanbouw groter gemaakt dan we hadden gevraagd en bovendien heeft hij Bozidar een fietsje cadeau gedaan. Geweldig toch zulke mensen!

‘s Middag zijn Dorathe, Meriam en ik nog bij enkele potentiele projecten voor 2009 gaan kijken, die de gemeente ons heeft aangereikt. Daarover een ander keertje meer.
Het verslag is al zo lang… er gebeurt veel, dat begrijp je wel. Ik kan nog melden dat Erik en Marlies inmiddels ook veilig zijn gearriveerd en vanochtend ook mee op pad zijn gegaan.

Graag tot het volgende verslag!

• 23 September 2008 - 09:59

Mariska:

Jullie zijn ontzettend goed bezig en komen volgens mij oren, ogen, handen en tijd te kort. Geniet lekker van de maaltijden van Martin, dat zit wel goed. Groetjes aan iedereen en speciaal aan Martin en Dorathe

• 23 September 2008 - 10:18

Petra En Nico:

gewelid weer dat jullie zo bezig zijn heb soort heimwee in mij maag...
    maar wens jullie veel sterkte liefs petra

• 23 September 2008 - 12:06

Rosalie:

Geweldig dankbaar werk, geniet van alles wat jullie doen en ik lees graag meer over jullie ervaringen!

• 23 September 2008 - 14:56

Monique Pulles:

Ik "moest" van mijn collega Dzemila Mutic doorgeven dat zij het geweldig vindt dat jullie haar landgenoten zo helpen!
    Uiteraard onderschrijf ik dat ook!

Veel succes nog en heel veel mooie momenten toegewenst.

• 23 September 2008 - 17:30

Cary, Sabine, Teun:

Wat leuk om jullie verslagen te lezen en jullie op deze manier te kunnen volgen. Maak er iets moois van!
    Dikke knuffel voor Martin

• 23 September 2008 - 17:56

Riny:

Ik lees het al ook deze club is weer geweldig enthousiast en gemotiveerd aan het werk.En wat voelt het vervelend om daar dit keer geen deel van uit te kunnen maken.Maar zoeken jullie maar een mooi project voor mei 2009, want dan ben ik er zeker bij!Geweldig dat de aanbouw er ook echt staat!!!en er ook nog extra werk wordt gedaan.
    Veel succes en groetjes aan iedereen.

• 23 September 2008 - 18:25

Evelien Neplenbroek:

Top wat jullie daar allemaal weer doen,echt geweldig .Veel succes nog de komende week ,Speciaal groetjes aan mijn zwager Jan groetjes evelien

• 23 September 2008 - 19:21

Saskia:

Hallo Allemaal.

Ik ben net weer on-line en ik wist niet dat het al weer van start ging. Erg leuk dat jullie weer zo veel mensen bij elkaar hebben gekregen en dat jullie weer zo veel dingen doen. Op mijn werk zijn ook diverse bosnische mensen werkzaam, dus wellicht kan ik de volgende keer iets betekenen voor jullie. Wie weet willen ze wel mee. Een extra tolk is immers nooit weg.

Er is ook iemand die een PC project voor scholen heeft gedaan en die regelde een visum voor een chauffeur en een vrachtwagen in bosnië. Daarnaast kun je "tweedehands" spullen die je meeneemt zonder invoerrechten verschepen heb ik begrepen. A fijn daar moeten we wellicht eens over praten als jullie terug zijn. Voor nu heel veel succes en ik zal jullie blijven volgen!

Groetjes aan iedereen

En nog bedankt voor de leuke verhuiskaart PrintRunners

• 23 September 2008 - 19:49

Sophia En Albert:

Hallo allemaal, leuk om weer op de hoogte te zijn van jullie mooie werk. Meriam een prettig uiteinde en vast van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en veel succes met het werk daar. Groetjes

• 24 September 2008 - 09:47

Ellen, Vrouw Van Pim:

we zijn APE trots op jullie!
    jullie doen fantastisch werk daar!

lieve groeten uit 3 bergen van Teuntje, Pip, Boaz en Ellen.

• 24 September 2008 - 11:23

Rochelle:

geweldig al die berichten, heb bijna t gevoel dat ik ook mee ben... hm.... misschien moet ik komende mei 2009 ook maar vrij houden in mijna agenda.. krijg zin om mee te helpen!!!

Succes nog de komende tijd, maak er wat prachtigs van.

Liefs Rochelle

• 24 September 2008 - 11:27

Karin Van De Vooren:

Hoi Meriam en andere toppertjes.
    Allereerst willen wij Meriam van harte feliciteren met haar verjaardag.
    Verder wensen wij iedereen veel sterkte toe en suc6 met alle goede dingen die jullie doen. We volgen jullie weer op de voet.
    Groetjes,
    Wim, Karin, Liza en Mike