Geen tijd - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu Geen tijd - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

Geen tijd

Door: Marielle

16 Mei 2007 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Sorry, sorry. Gisteren zijn we zo hard aan het werk geweest dat we geen tijd hadden om jullie te berichten. Er wordt echt keihard gebuffeld in het ziekenhuis. Gistermorgen om 7 uur is de eerste ploeg aan de slag gegaan, gevolgd door de tweede ploeg om 8 uur. Er werden wanden geverfd, kozijnen geschilderd (de grondverf was de dag ervoor al gedaan), lichtarmaturen opgehangen, badkamers en wc's getegeld. Kortom, te veel om op te noemen. Vijf van ons zijn s avonds nog doorgegaan tot 21.30 uur om de vloeren te leggen! Echt een topprestatie, die ik zelf jammer genoeg vanaf de zijlijn moet volgen: mijn kuitspier heeft een klap gehad waardoor ik moeilijk kan lopen. Tja, vrachtwagens lossen is niet mijn dagelijkse bezigheid...

Gistermorgen kregen we weer hoog bezoek: het volledige managementteam van het ziekenhuis, onder leiding van de directeur, heeft ons toegesproken en zijn waardering uitgesproken voor ons werk. Ze zien hier wel vaker buitenlanders die financiele steun bieden, maar geen mensen die hun vrije tijd geven voor het opknappen van een afdeling. Dat vinden ze zooo bijzonder. Daarom hebben ze ons uitgenodigd voor een diner in een restaurant ter plaatse. Daar hebben Dorathe en Meriam samen met Dickie en Marlies met de directeur gesproken over verdere samenwerking. Donderdagochtend krijgt dat weer een vervolg.

Vandaag is iedereen weer vroeg aan de slag gegaan. Ik kan jullie zeggen: de afdeling wordt zoooo mooi! De tranen die me dit keer (weer eens!) in de ogen springen, zijn dit keer omdat het zo mooi is om te zien dat we echt iets kunnen betekenen voor de mensen hier. De inwoners van Doboj ontgaat dit trouwens ook niet: gisteren is op tv de reportage uitgezonden die maandag is gedraaid. Dorathe en Anja werden op straat zelfs herkend! En ook het interview bij Radio Doboj is enkele keren te luisteren geweest.

Vandaag nog meer filmcamera's in het ziekenhuis: de directeur had speciaal voor ons project een persconferentie belegd! Ja, ja, ook hier doen ze aan PR. Meriam en Dorathe zijn uitgebreid geinterviewd door de journalisten. Vanavond wordt dit al uitgezonden. Daarna volgde nog een rondleiding door het ziekenhuis: afdeling verloskunde, interne geneeskunde, intensive care en de wasserij hebben we gezien. Ik kan de indrukken allemaal nog nauwelijks bevatten. Wat hebben we in Nederland dan toch een goede gezondheidszorg. En hoe slecht is het hier met enkele afdelingen gesteld. Dat bleek weer eens toen we vanmiddag nog zelf even een bezoekje brachten aan de 'basement' waar andere psychiatrische patienten verblijven: de stank van urine was niet te harden. Opnieuw zag ik weer 2 mensen in 1 ziekenhuisbed liggen. Onbegrijpelijk...
We weten wat we volgend jaar kunnen doen hier.

Gelukkig kan ik positief afsluiten: Herman verzorgt - as we speak - voor 48 kinderen een super sport- en speldag. Ik heb jongens en meisjes van 14 jaar, geboren tijdens de oorlog, met heel veel plezier zien spelen! Ze vonden het van te voren allemaal erg spannend wat die Hollanders voor hen gingen doen, maar eenmaal op het grasveld, waren ze dat snel vergeten.

We houden je op de hoogte!

• 16 Mei 2007 - 16:53

Wilma Van Doorn:

Fijn om weer iets van jullie te horen! Ik maakte me al zorgen dat er niets te vertellen was. Gaan jullie alles wat gepland was afkrijgen? Zijn jullie erg moe? Zorg in ieder geval dat jullie enigzins uitgerust aan de lange terugreis beginnen.
    Heel veel liefs en groeten,

Wilma

• 16 Mei 2007 - 16:59

Saskia:

Zo te zien zitten jullie daar niet stil. Ik ben echt heel benieuwd hoe het daar wordt en ik hoop dat jullie voldoen beeldmateriaal meenemen, voor de nieuwe PR campagne van volgend jaar.

Ondertussen houden wij onze leverancier op de hoogte van jullie activiteiten daar en wellicht komt er weer nieuwe assistentie uit voor volgendjaar. Ik heb al enthousiastelinge gesproken. Voor die gene die dit lezen en zelf ook zin krijgen om de handen uit de mouwen te steken het is meestal met Hemelvaart!

Overigens zitten wij hier ook niet stil gisterenmiddag was het ineens erg druk en ook vandaag met de proeven van b&j was het even aanpoten, maar we hebben het weer gered. Ook wij eten hier lekker, want we hebben bij de lunch smulbolletjes gegeten en kaneel/chocolade broodjes.

Overigens is er voor Meriam en Dorathé goed nieuws, want a.s. maandag is er geen persafstemming in het buitenland. Helaas dinsdag en woensdag wel. Jullie zouden dus maandag nog even kunnen bijslapen!

Ik ga nu naar huis. Heel veel succes daar. Buffel nog even door en voor de mensen die weer huiswaartsgaan wees voor zichtig!

Nog even de vooruitzichten voor jullie hier in Nederland 22 t/m 18 graden van vrijdag t/m zondag en s' avonds 12 t/m 6 graden.

Dat betekend enigsinds warm aankleden, want jullie mogen het natuurlijk niet te pakken krijgen.

Groetjes en nog veel plezier en succes.

Saskia

• 16 Mei 2007 - 17:39

Rianne Donna Martine:

We houden het niet droog als we lezen in welke wereld jullie zijn en iets betekenen. Dit thuisfront is beretrots op jullie!!
    Dikke kussen!!!!

• 16 Mei 2007 - 17:41

Marlous En Joris :

Het is een leuk verhaal van wat jullie geschreven hebben!:D

veel liefs van

marlous en JORis

• 16 Mei 2007 - 17:48

Marlous En Joris:

hallo allemaal,

leuk dat een paar van een intervieuw gedaan hebben.

kussen
    van MARLOUS EN JORIS :b

• 16 Mei 2007 - 18:07

Nell:

Zoals ik in een van jullie vorige verslagen heb gelezen dat die mensen het daar allemaal niet kunnen bevatten. Denk ik dat jullie eigenlijk hetzelfde hebben dat jullie het ook allemaal niet kunnen bevatten zoals het allemaal gaat. Zeker alle tegenstrijdigheden.
    Maar in ieder geval een dikke pluim voor jullie allen en nu dat jullie aardig vermoeid zijn is het wel de bedoeling dat jullie allemaal weer veilig thuis komen met beelden en verhalen.

• 16 Mei 2007 - 18:31

Martin Hendericks:

Geweldig allemaal! Ook fijn dat jullie zoveel (media) aandacht krijgen. Natuurlijk doen jullie het daar niet voor, maar het is wel een extra stimulans. Nog eventjes...
    Liefs,
    Martin & Hans

• 16 Mei 2007 - 18:37

Emilio:

jullie doen het goed ga zo door.

groete Emilio

• 16 Mei 2007 - 19:47

Petra En Nico:

heey peetje, gaat alles nog goed??, nog een paar daagjes, geniet er nog ff van,dikke kus van ons xxxesenderestxxx

• 17 Mei 2007 - 11:15

Sandra:

He Marielle en medehelpers,

Echt ontzettend goed werk wat jullie doen! Onze complimenten!
    Wat gaat de tijd snel hè? Geniet nog van de tijd daar.
    Hé M, ik ben benieuwd naar alle verhalen. Ik spreek je snel.
    Sterkte met je kuitspier!

Liefs Peter en Sandra
    xxx

• 17 Mei 2007 - 14:36

Martin/Rina:

Wij sluiten ons aan bij de woorden van Martine en vinden dat jullie gaaf werk doen daar.
    tot op heden had ik nog nooit van juliie bestaan gehoord tot een paar weken geleden toen wij van anja hoorden dat zij dit deed.
    wij wensen jullie veel sterkte toe daar en hopen dat jullie een goede terug reis hebben.