We hebben hoog bezoek gekregen - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu We hebben hoog bezoek gekregen - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

We hebben hoog bezoek gekregen

Door: Dorathe

14 Mei 2007 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Gisteravond hebben we afscheid genomen van Roderick want vanmorgen moest hij de bus om 7 uur nemen naar Sarajevo. Nou Roderick je bent nog niet weg of de televisie komt ons opzoeken! Vanmorgen kwam er onverwachts hoog bezoek een kijkje nemen bij het klussen in het ziekenhuis. Een camera ploeg erbij van Doboj tv. De loco burgemeester en een locale overheidsbeambte kwamen ons project bekijken. Meriam en ik zijn geinterviewd door de tv, geweldig wat een media aandacht we hier krijgen. De mensen hier zijn wakker geworden. Tijdens het handen schudden met alle mensen werden we geprezen voor ons werk, de motivatie en de goede organisatie. Tja zij weten niet dat het met bloed, zweet en veel tranen gegaan is, maar dat maakt niet uit. We hebben bereikt wat we wilden, veel aandacht en toezeggingen van de gemeente dat ze ons gaan helpen! We hebben direct de kans gegrepen om concreet te worden want aan alleen mooie woorden hebben we niets. Dat schijnen ze wel vaker te doen en dan volgt er geen actie. We werden ontvangen met de hele delegatie in de spreekkamer van de afdelingsarts. Een hele aardige man die echt ziet en ondersteunt wat wij doen. Hij gaf al aan dat het eigenlijk te gek is dat wij uit nederland komen om zijn huis cq afdeling op te knappen. Hij heeft uitgelegd dat de mensne een flinke post traumatische dreun hebben gekregen van de oorlog dat ze geen motivatie meer kunnen opbrengen om wat met hun leven en omgeving te gaan doen. Door onze actie hebben we ogen kunnen openen van de mensen in het ziekenhuis en daaromheen. Gisteren stond er zelfs een arts met ons mee te schilderen in zijn dokterskleding! Geweldig toch. Tijdens ons gesprek met de delegatie waren Marlies en Dickie er ook bij. We vergeten het tehuis niet mee te nemen in ons media avontuur want daar is het immers voor ons begonnen. We hebben donderdagochtend om 8 uur smorgens een bespreking op het gemeentehuis met de delegatie om concrete afspraken te maken voor onze verdere samenwerking. Ze willen dolgraag met ons samenwerken, er is ook geld teogezegd en mediaaandacht en vrijwilligers voor volgend jaar uit Doboj. Wat fantastisch om dit mee te maken. Het zal toch niet waar zijn dat we volgend jaar met een grote groep werken de helft Bosniers. Vanmorgen kwam ook meneer de Bruin uit Wijk bij Duurstede bij ons kijken. Hij heeft hier een vakantiehuis en zijn vrouw is Bosnisch. Ze komt morgen tijdens de sportdag helpen met tolken. De tvploeg komt dan weer filmen. De mannen zijn druk met het sanitair en nu hebben we 2 douchebakken van meneer de Bruin gesponsord gekregen! Ze staan al geplaatst, helemaal top. Het werk gaat vandaag weer als een speer. John en Robbin hebben al een tweede nu grote kamer gelegd met zeil. Het ziet er nu zo fris en schoon uit, niet te geloven. Vanmorgen kwam er een verpleegster met een spuitje met gelig spul en spoot dit op de muur. Wij dachten dat het urine was. Nou ze was aan het testen of de muren wel schoongemaakt konden worden. Ze zijn dus echt van plan om de boel bij te gaan houden. Nu was het wel even balen dat het gele spul, een vitaminegoedje, er niet meer afging. Nu moeten we alle muren onderaan nog in een speciale lak zetten. We hebben het tempo nog even verhoogd zodat we dit kunnen realiseren. Vandaag is het weer heel warm, 39,5 graden. Gelukkig is het binnen beter dan buiten.We zweten ons rot maar dat is goed voor ons calorieverbruik. Energie krijgen we van al het heerlijke eten. Vanmiddag speciale omelet op brood, smullen maar. Je zou alleen al voor het eten meegaan.
Ook voor de sfeer, die is top. Al zingend gaan we aan het werk, mondharmonica tussendoor van Dick, de verf vliegt op de muren. Alvast voor volgend jaar Hemelvaart, ben je superhandig en heel gezellig geef je snel bij ons op via email. Tot volgende keer, groet Dorathe

• 14 Mei 2007 - 12:53

Danielle:

Wat een geweldig verhaal weer!

Daan

• 14 Mei 2007 - 12:57

Nienke:

Tjonge jonge wat geweldig om te lezen! Echt ongelofelijk wat jullie allemaal voor elkaar krijgen. SUPER!
    Om jullie niet te vergeten (wat sowieso niet lukt) hebben we op kantoor de Bosnische vlag opgehangen. Net zag ik nog een verdwaalde ballon in een boom hangen (echt waar!). Via www.make-sense.eu nog geen reacties ontvangen van mensen die een ballonnenkaartje hebben gevonden. Misschien kunnen jullie nog even omhoog kijken daar want het stormde hier zo hard dat het me niks zou verbazen als ze in Doboj uitkomen...!
    Heel veel succes daar. Keep up the good work! Veel liefs, Nienke

• 14 Mei 2007 - 13:42

Emilio, Tom En Leyla:

Wat goed dat jullie zoveel (media)aandacht krijgen en de gemeente samen wil werken! Mooi hoor dat zelfs een arts even tijd vrij maakt om te helpen schilderen. Wat zal iedereen straks blij zijn met zo'n mooie frisse afdeling! Zet'm op daar. Liefs van ons, Emilio, Tom en Ley

• 14 Mei 2007 - 13:50

Marlous En Wilma:

hoi allemaal,

jullie doen goed werk!

wij leven erg met jullie mee en vinden het leuk om alles te lezen.

groetjes

van
    Marlous en Wilma :)

• 14 Mei 2007 - 13:56

Marlous:

Hallo allemaal,

dat jullie het voor elkaar krijgen om in een week heelveel kamers behangen of schilderen.suppppppppppper!Ik weet zeker dat jullie de mensen in Doboj blij maken!
    :b
    Veel
    liefs ;)
    van
    Marlous :)

• 14 Mei 2007 - 14:23

Petra:

Wat zijn jullie goed bezig. Maar Meriam hoe gaat het met jou? Dit is niet echt het weer voor jou en dan zeker niet om te klussen. Ik ben trots op jullie.

Dikke kus aan iedereen
    Petra

• 14 Mei 2007 - 14:30

Nell:

Wat een fantastisch verhaal, jullie zien het als het balletje eenmaal rolt komt het vanzelf( nou ja vanzelf) naar je toe.
    In ieder geval nog veel energie toegewenst jullie allemaal.

• 14 Mei 2007 - 16:13

Bas En Mirelle:

Wat een goede resultaten hebben jullie al geboekt. Jullie zijn goed bezig! Veel succes en natuurlijk ook veel plezier.
    Groet, Bas & Mirelle

• 14 Mei 2007 - 17:10

Mieke:

Zelfs ik word nu een beetje sprakeloos(dat gebeurt me niet vaak) wat een hoop gedaan wat een inzet geweldig!!!

• 14 Mei 2007 - 17:59

Joseph & Riet:

Geweldig om jullie verhalen te lezen. Wij zij trots op jullie.
    Succes de komende dagen.

• 14 Mei 2007 - 18:32

Peter:

ha Marielle en alle andere helpende handen aldaar.

Prachtig werk leveren jullie daar. Natuurlijk, zo'n moederdag met bijbehordende kado's, zoals hier gisteren in Nederland was voor jullie waarschijnlijk een ver-van-je-bed-show; maar jullie dagelijkse updates zijn hier als cadeautjes om te lezen.
    Van het verhaal op de aankomstdag over de gevilde geit, die waarschijnlijk enkele lezers tot vegetarier heeft doen bekeren, tot aan het verhaal over de verpleegster die het verfwerk met een injectiespuit kwam inspecteren op afneembaarheid.

Zo te lezen maken jullie goeie vorderingen en dat kan ook niet anders als ik lees dat er tot 8uur 's avonds wordt doorgewerkt.
    Met zulke temperaturen (38/39graden) kan je zeker nog meer meters maken ook? Nog oppassen dat je kwast niet tegen de muur opdroogt!
    Goed ook dat de plaatselijke media zich laat zien, ze kunnen zo dan ook de betrokkenheid van buitenaf laten zien en is hopelijk een stimulans voor de bevolking aldaar.

Hoe dan ook, groetjes van mij en Yvon en dikke kussen van Marissa en Danielle

ps, het verhaal van de geit zit in mijn receptenboek

• 14 Mei 2007 - 19:59

Marion, Simon, Rens:

Dag beste mensen.
    Bewonderenswaardig wat jullie daar alle- maal aan het doen zijn !
    Een gezllige sportdag toegewenst, en natuurlijk veel succes, sterkte, inspiratie en plezier.

Groetjes, vooral aan Anja en Dorathé.

• 14 Mei 2007 - 21:01

Karin Van De Vooren:

Hoi zwoegers.

Wat leuk te lezen dat het jullie allemaal goed gaat. Super dat er van de Bosnische kant ook aandacht komt.
    Heel veel suc6 nog en geniet van jullie resultaten.
    Dikke kus aan mijn familie en groetjes aan iedereen.

Karin

• 14 Mei 2007 - 21:40

Carla:

Jullie doen het toch maar met zijn allen.
    Superrrrrrrrrr.

+++++jes
    Carla en Tim

• 15 Mei 2007 - 06:16

HanC:

Wat een bijzondere verhalen en prachtige ontwikkelingen daar allemaal, jullie mogen (moeten eigenlijk) echt trots zijn op wat jullie voor de medemens doen, fantastisch, petje af, of nee hou maar op ivm de zon :-)!!

• 15 Mei 2007 - 06:16

HanC:

• 15 Mei 2007 - 15:47

Martin:

Bij deze laat ik jullie weten dat jullie bijzonder goed werk daar aan het doen zijn.
    In overleg met Anja hou ik mij aanbevolen om volgend jaar eventueel mee tegaan om te rijden met de vrachtwagen.
    Ik hoop dat jullie daar nog met veel plezier werken.En Anje we zien je binnenkort wel als je weer veilig thuis bent

Groetjes allemaal daar