Aankomst - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Doboj, Bosnië en Herzegovina van makesense - WaarBenJij.nu

Aankomst

Door: Roderick

12 Mei 2007 | Bosnië en Herzegovina, Doboj

Bij het aanvliegen op de landingsbaan zag ik door het raampje, dat de skyline van Sarajevo wel veranderd is. Er staan nieuwe torenflats. Tien jaar geleden was ik hier voor het laatst en toen stonden ze er nog niet. Er is hier sindsdien vast een hoop ten goede veranderd. Dat ga ik zien en meemaken de komende dagen.
Samen met kokkin Elaine en haar vriend Herman loop ik zonder verder oponthoud door de douane. We huren een auto en gaan opweg naar Doboj. Het is zonnig en warm in Bosnie, 30 graden. De weg tussen het vliegveld en Sarajevo is een drukke 2 baansweg vol vrachtwagens en pruttelende Skoda's. Een jongentje loopt langs de kant van de weg. Zijn gezicht is vuil en zijn kleren nog veel vuiler. Hij loopt op blote voeten over het asvalt. Ik schat hem 6 jaar.
Bij de eerste kruising gaan we niet naar Sarajevo, maar richting Zenica en rijden zowaar over een splinternieuwe snelweg. Het gaat echt goed met Bosnie. Maar de snelweg is van korte duur en de resterende 140 km naar Doboj rijden we over een 'gewone' 2 baansweg. Hier rijden we in het gebied, dat sinds de vredesakkoorden van Dayton in 1995 de 'Federatie van moslims en Kroaten' heet en dus zien we tussen de huizen in het groene landschap met grote regelmaat een minaret boven de daken uitsteken. We zijn opweg naar dat andere deel van Bosnie-Herzegovina, waar vooral Bosnische Serviers wonen: de Republika Srpska. Na 3 uur rijden met een gangetje van 80 km/uur komen we aan in Doboj. Het logeeradres staat langs de kant van de weg en is herkenbaar aan balonnen. Daar worden we opgewacht door Marielle, Meriam, Nico, Petra en ijskoud bier. Wat een goed welkom!
De meesten van ons blijven 1 of 2 weken, ik ben hier maar een paar dagen. Maar daarin kun je ook veel doen. Zaterdag gaan we naar Radio Doboj, zondag de hele dag werken in het ziekenhuis en maandag naar Sarajevo. Ik laat van me horen.

• 12 Mei 2007 - 21:17

M&P:

Lieve Roderick en alle anderen,

Fijn dat de jullie nu allemaal bij elkaar zijn en het echte werk begonnen is. Wat een geweldig initiatief om de medemens op deze manier te helpen. We leven met jullie mee.
    Mooie reisbeschrijving van Roderick en een goede terugreis voor over een paar dagen.
    Sukses allemaal en voor Roderick veel liefs van M&P

• 13 Mei 2007 - 06:46

Marlous En Joris:

hoi papa Bauke,
    ben je goed aangekomen? En alle anderen ook? En ben je nu aan het werk? Hoe is het met je?
    liefs, M en J

• 13 Mei 2007 - 08:48

Nadia:

hoi opa ome Bart Meriam en alle anderen

Wat fijn dat julie allemaal bij elkaar zijn, hebben julie al kinderen blij gemaakt? en niet vergeten dat ik van julie hou.
    heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel dikke kus van Nadia

• 13 Mei 2007 - 08:51

Luna:

x?gtr54gdgdggdgehffhgfjgfdyrr67fhhfghghhhhhghfghfhghhghfghhfjkg ggjgahfs
    xxxxxxxxxxxxxxluna

• 13 Mei 2007 - 08:53

Petra:

Lieve Bert, ook jij mag niet vergeten dat we heel veel van je houden.
    Fijn dat jullie allemaal goed aangekomen zijn, nu komt voor iedereen het harde werk eraan, maar hopelijk kunnen jullie bij het zwembad ontspannen. Succes allemaal.

• 13 Mei 2007 - 09:52

Rick En Familie:

Toen Marielle enkele maanden geleden over het project Bosnie begon kwam dat op ons al over als een hele onderneming.
    Nu alles via deze site zo goed te volgen is, is het zo tastbaar en reeel geworen dat mijn respect voor jullie allemaal, en zussie in bijzonder natuurlijk ;-) , nog groter is geworden.
    Nog veel succes.

Rick, Anja, Denise en Michel